Tramwaj w kazachskim Temyrtau powstał jak feniks z popiołów. Poprzedni właściciel kompleksu metalurgicznego, do którego należał tramwaj, wstrzymał ruch w 2023 r., wskazując na nierentowność, zużycie infrastruktury i taboru. Nowy właściciel huty przywrócił jednak komunikację szynową.
Tramwaje ruszyły w Temyrtau w 1959 r. i służyły głównie jako dowóz do strefy przemysłowej. Do lat dwutysięcznych z czterech linii zachowała się tylko jedna, a jej przyszłość była mocno
niepewna. ArcelorMittal przekonywał, że tramwaj jest nierentowny.
W I kwartale 2023 r. tramwaje przestały jeździć – rozpoczęto rozbiórkę pozostałej sieci trakcyjnej i ogłoszono likwidację zajezdni tramwajowej jako oddzielnego podmiotu prawnego. Mieszkańcy wystosowali petycję do prezydenta Kazachstanu z prośbą o pomoc w przywróceniu tramwajów. Przyszłość wydawała się przesądzona – tym bardziej, że podobne upadki sieci tramwajowych obserwować można było już nie raz w wielu krajach wschodnich.
W 2023 r., po licznych wypadkach w zakładach AccelorMittal, państwo postanowiło znacjonalizować przedsiębiorstwo, co okazało się też korzystne dla tramwaju. W 2024 r. przedsiębiorstwo Qarmet, nowy właściciel huty, rozpoczęło remont sieci – do końca roku ułożono ponad 15 km nowych szyn i wyremontowano kolejne 2,8 km. Zakupiono też osiem nowych tramwajów, które zostały zmontowane w kazachstańskim przedsiębiorstwie QazTenha z chińskich podzespołów firmy Smest. Pierwsze przejazdy próbne odbyły się jesienią 2024 r. Częściowe przywrócenie komunikacji tramwajowej, w ograniczonych godzinach, nastąpiło w styczniu 2025 r.
Od lipca tramwaje jeżdżą od 5:05 do 23:20 – na nieco skróconą linię Prombaza – Osiedle nr 8, o długości ok, 8,5 km, wyjeżdżają cztery wagony, a częstotliwość wynosi ok. 21-26 min. Nie funkcjonuje odcinek za Prombazą na terenie huty.
Obecnie funkcjonują w Kazachstanie trzy sieci tramwajowe – oprócz Temyrtau tramwaje jeżdzą w Pawłodarze i Ust-Kamienogorsku (Öskemen). Tramwaje w Ałmatach
przestały funkcjonować w 2015 r.